tisdag 28 januari 2014

Nytt boende (igen)

I november annonserade jag ut min bostadsrätt på blocket för att hyra ut i andra hand. Jag fick ungefär 50 mail om dagen och insåg ganska snabbt att jag skulle kunna göra en bra affär genom att ta bra betalt för hyran. Lägenheten kostar mig ca 5500 kr i månaden och jag hyr idag ut den för 9000 kr. Jag flyttade precis in i en hyresrätt med förstahandskontrakt som kostar mig 5200 kr/mån. Tack vare detta har jag nu en boendekostnad på bara 1700 kr. Kontraktet på uthyrningen löper fram till Juli och hyresgästen önskar att få hyra längre. Den främsta anledningen till uthyrningen beror på att jag vill vänta in marknaden och sälja när jag kan få bra betalt. Jag sitter i ett guldläge eftersom att det är väldigt svårt att få ett förstahandskontrakt på en hyresrätt i min stad och därmed kan jag i lugn och ro köpa och sälja när marknaden är som bäst. Jag behöver alltså inte "paniksälja" bara för att jag hittat en ny bostadsrätt som jag tänkt köpa. Jag slipper också dubbla hyror. Jag har tidigare sålt och köpt på bostadsmarknaden och alltid enligt ordningen 1.sälj 2.köp. Men på grund av det har jag också varit tvungen att köpa fort eftersom att jag behövt någonstans att bo. Denna gången tror jag mig kunna göra en ännu bättre affär och i nästa boende kommer jag antagligen att flytta in med min flickvän. Har ni själva erfarenheter om att köpa och sälja bostäder? Tips på hur man bör/inte bör göra?.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar