torsdag 17 januari 2013

Blir så trött på mig själv!

För någon dag sedan rensade jag i och möblerade om portföljen. Jag sålde aktier som hade stigit med nästan 40 % och fick en fin vinst om 12 000 kr på bara några veckor.
Något jag var hel nöjd med.

Vad gör jag med de pengarna jag får loss? 
Jo jag köper in mig i ett "förhoppningsbolag" till som heter Cybaero där jag tidigare ägt aktier men fått se mina satsade pengar sjunka som ett stenblock till havets botten. Jag missade en stor uppgång i den aktien och en köpkurs på 1 öre för några veckor sedan. Jag har nu hållit koll på aktien och ansåg att det igår var ett bra köpläge då den stod i 2,45 kr efter att ha varit upp och vänt på 2,75 kr. Jag satsade 70 000 kr och idag står den i 2.06 kr. Det är så irriterande och tråkigt. 

När jag gick in i aktien för 3 år sedan så stod kursen i 6 kr. Sedan bottnade den någonstans runt 0.5 kr.
Då hade jag inte gått in med så mycket pengar som tur var. 
Denna gången tänker jag inte sälja bara för att jag kanske får se mitt innehav sjunka kraftigt. Utan ska ha is i magen och låta den få vända. Jag tror att den kommer ta sig upp till de nivåer den varit runt 3 kr och gör den det så blir det en fin affär. I värsta fall får jag bita i det sura äpplet och arbeta ihop de pengar jag förlorat.

Sen har jag gått in med mer kapital i CDon också. Har ett GAV på 35,8 kr och kursen har inte stått så här lågt sedan i slutet på 2011. 
Jag tror på en bra rapport och hoppas kunna se kursen stiga till 40 - 45 kr inom 6 månaders sikt.

Jag måste gå igenom mina strategier bättre. Sätta stoploss och ha en plan b. 

Hur gör ni? 
Personligen har jag sålt när en aktie gett avkastning på mellan 25-30%.


6 kommentarer:

  1. Personligen säljer jag inte aktier som går bra. Köpte exempelvis Betsson 2007 och har inte sålt ännu.

    SvaraRadera
  2. Ja de säger ju att man skall resonera lite omvänt, behålla de aktier som går bra. Istället kapa bort de aktier som har gått ner. Det tar emot att sälja en aktie med förlust men ibland kan det vara det bästa. Jag tror att så länge man gillar det fundamentala bakom aktien skall man behålla den.

    Gratulerar till din goda utveckling i din väg mot miljonen! Du når säkert dit snart!

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att tillämpa i praktiken tycker jag.
    Man vill ju gärna "säkra" vinsten också.
    Just nu står mitt innehav och stampar, men varje månad fyller jag på mer.
    Över tiden så tror och hoppas jag på en värdeökning av mitt innehav. Jag har lärt mig att ha is i magen och inte paniksälja när det inte går min väg.

    SvaraRadera
  4. Mitt tips är att alltid sälja hälften om man är osäker och återinvestera i något man tror mer på. Då kan man aldrig ha helt fel.

    SvaraRadera
  5. Det finns ett skäl till att Warren Buffet blivit rik: Köp aktier i bolag med bra direktavkastning från en känd verksamhet.

    Kommer Cybaero att ge aktieutdelning dom närmaste 5 åren? Knappast. Kasta aldrig in fräscha pengar i gamla dåliga affärer för att göra dom bättre.

    I perspektivet amortera på bolånet kan man konstatera att Telia aktien (urtråkig) ger en stabil avkastning på minst 5% - det skall du sätta i relation till 2,8.

    SvaraRadera
  6. Här hittar du en klockren guide i hur man enkelt blir rik på börsen, titeln säger allt: Fem steg mot en miljon - http://www.bullstreet.se/2013/04/5-steg-mot-1-miljon/

    SvaraRadera