torsdag 21 juli 2016

Händelserika veckor

Det har varit ett par händelserika veckor på både börsen och privat för mig den senaste tiden. Först och främst har jag och min fru flyttat in i en ny bostadsrätt.

Vi har bott i hyreslägenhet de senaste 2 åren och haft en månadshyra på drygt 8000 kr. I början av Juli flyttade vi in i vår första gemensamma bostadsrätt. Det blev en 3:a på 77 kvm. Pris: 3 560 000 kr. Varav kontantinsats på 712 000 kr. Vi kommer att ha en månadskostnad på 12 100 kr varav 5 000 kr är amortering.

Flytten var bara 200 m så inga hyrsläp eller liknande behövdes:) Allt togs på säckkärra och pianovagn. Det har varit ett intensivt arbete med att kontrollera priser på bl.a. El, försäkring osv och jag tror att jag förhandlat bra och hittat de lägsta priserna för oss. För att jämföra använde jag Compricer

Och Insplanet.



Bolåneräntan fick jag förmånligt via Danskebank för att jag är SACO-ansluten. 1.29 på 3 månaders och 1.45 på 3 år. Vi delade lånet i 2 lika stora delar. Hemförsäkringen togs via Länsförsäkringar och blev billigast tack vare fackförbundets avtal med dem. 1400 kr /år.

De har dessutom nu en kampanj där man får 10% billigare försäkring första året.




Sist men inte minst så lyckades jag tajma en väldigt bra affär på börsen.
Sålde av en del av mitt innehav i Carneige Rysslandsfond och gjorde 15% i vinst.
Köpte Betssons aktie precis efter att de vinstvarnat och kan någon vecka senare glädjas åt att innehavet stigit med 15% där på kort stund. Jag behåller Betsson och ökar eventuellt i aktien då kursen mer än halverats sedan början på året och Betsson känns stark då ledningen ökat på sitt innehav nyligen och man presenterat en bra rapport med ett stort antal nya kunder under fotbolls EM.

Att Portugsl sedan gick och vann EM och därmed skrällde mot Frankrike har varit lyckat för spelbolagen.

Det är också fullt upp på jobbfronten för min del. Har blivit ombedd att jobbs extra på söndag vilket ger 5000 kr till före skatt. Perfekt för kommande aktieköp.

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar