onsdag 25 april 2012

Ett år i bostadsrätten

I dagarna är det 1 år sedan jag och min sambo flyttade in i vår bostadsrätt. Vi har under de senaste 4 åren flyttat runt mellan 4 olika hem. Det har haft sina skäl och orsaker och jag vill nu i efterhand mena att jag är glad för att vi rört på oss så mycket. Det har bl.a inneburit att vi lämnat hyresmarknaden och istället köpt (lånat) till bostadsrätt. Jag har alltid haft svårt att trivas tidigare hem, men här känner jag tvärtom. Vi bor i en underbar lägenhet med ett fantastiskt attraktivt läge. Vi har under året vi bott här amorterat ca 50 000 kr på lånet. Skulden uppgår nu till 2 020 000 kr. Jag skulle vilja öka amorteringarna men min sambo instämmer inte riktigt i mitt förslag. Hon tjänar lite mindre än mig och har inte riktigt samma sparmål som jag, även om hon har tagit tag i det ordentligt på sista tiden.

" Jag har 6000 kr över denna månaden" eller "hur ska jag göra med mina sparpengar" kommentarer jag hör från henne mer ofta nu för tiden. Oerhört kul måste jag säga. Kul att hon också vill vara "duktig" och spara pengar.

Vi hade en mäklare här för ett par veckor sedan som värderade lägenheten. Tack vare våra renoveringar och det redan attraktiva läget trodde han att vi skulle kunna få såpass bra att vi om vi sålt nu skulle göra 200 000 kr i vinst. Kul med tanke på att vi bara bott här 1 år. Dessutom fick vi en matkasse med 4 middagar för 4 personer som tack för att just han fick komma hit.

Jag tittar mycket på semesterhus utomlands. Spanien är ett land jag gillar och gärna ser mig själv på en takterass i en jacuzzi med utsikt över Medelhavet. Priserna är inte alltför höga och flygresorna till Alicante är väldigt billiga. 2 lågprisflygbolag flyger från Göteborg med avgångar varje dag.
Genom vårt fackförbund kan vi hyra en lägenhet i en ort lite söder om Alicante till ett mycket förmånligt pris. Detta är något jag har för avsikt att göra till hösten, för att känna på hur man kan trivas där nere.

Nu ska jag köpa aktier :)

Goddag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar