onsdag 9 november 2011

Dystert på Europas börser

Det var några dagar sedan förra inlägget och i ärlighetens namn tappar man suget lite efter att se sitt innehav landa på minus dag efter dag. Fonderna har gått lite bättre och ligger på plus över det stora hela. Min Rysslandsfond har på en månad stigit med 17 % lite drygt och det är den som gått bäst.

Dock har jag inte hunnit investerat så mycket i fonderna ännu men det gör mig mer motiverad att fortsätta med det så klart när man ser en värdeutveckling uppåt och inte neråt.

Boken "Vägen till din första miljon" läste jag ut fort. Jag tyckte den var helt okej. Den går inte in alltför djupt i de olika ekonomiska områden, men det fanns en hel del bra tips att ta efter. I stort sett menar författaren på att man ska försöka att ha ett så stort överskott som möjligt varje månad för att investera dem där man tror de ger bäst avkastning (som om det inte redan är det vi strävar efter:) ), dock utesluter han nästan fonder helt och hållet på grund av förvaltningsavgifter m.m

Investeringarna kallar han för "byggstenar" som han ska bygga sin pengamaskin och sedan ska man försöka leva på avkastningen från den.

Om jag tittar på mitt aktieinnehav och utvecklingen av kurserna historiskt så kan jag se en gemensam nämnare. Nämligen att efter varje lågkonjunktur och ras har kurserna återhämtat sig och gått upp till ATH i nästan alla bolag jag äger. Detta är givetvis ingen garanti för att det ska upprepas gång efter gång men det ger i alla fall en liten gnutta hopp i dessa dystra tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar