torsdag 10 november 2011

Skatteteknikens konst

Det är inte långt kvar på året och jul och nyår närmar sig fortare än vad man kan tro.

Vi är strax i mitten av November och det är dags att börja summera årets affärer i aktiedepåerna.

Jag har inte speciellt många eller stora vinster gjorda under året. Ett räntekonto (Volvo finans) har väl gett en tusenlapp i ränta och några av fonderna jag har ligger lite på plus.

Det är ju nu man ska kvitta vinster mot förluster och vice versa. Jag har länge gått i tankarna om att placera 12 000 kr i min IPS lagom tills årsskiftet men har efter noga övervägande beslutat mig för att inte sätta in några pengar där. Som någon skrev i ett forum vet man ju aldrig om reglerna kring pensionssparandet kommer ändras och se helt annorlunda ut när det väl är dags att dra sig tillbaka.

Jag kommer att sälja av mina aktier och kvitta den förlusten mot min inkomst av tjänst för att sedan köpa tillbaka dem igen. Jag räknar då med att få tillbaka ca 8000 kr i skatteåterbäring och funderar på att placera dem ( i förskott) i någon aktie jag redan äger och som jag tror på.

Jag ska ta mig en funderare i morgon på jobbet.

Nu är det dags för sängen.
Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar