torsdag 22 september 2011

Inte roligt att vara fond & aktieägare

Idag önskar man att man aldrig skulle gett sig in på börsen överhuvudtaget! Börserna har katastrofalt rasat världen över. Ryssland sjönk med nästan 8%.

Vart är ekonomin på väg?
När vänder det?
Hur långt ner ska vi sjunka?
Vilka sparformer ska man fokusera på i sådana här tider?

Jag kan fortsätta med frågelistan hela natten om jag så ville. En sak är jag i alla fall övertygad om även om ljuset i tunneln är svagt;
Det kommer en vändning.

Min räntefond har i alla fall gått upp idag igen vilket är bra.

Lönen/lönerna har precis trillat in på kontot, 33 363 kr. Av dessa så kommer ca 14 000 kr att gå till fasta avgifter. Då inkluderas amortering om ca 2200 kr, samt ett sparande till underhållskonto för lägenheten på 1500 kr.

Av lönen återstår då ca 23 000 kr som jag kommer att placera i olika fonder. Jag återkommer med mer information om det i kommande inlägg. Först ska jag läsa på lite och föra över pengarna till mitt konto i Avanza, vilket tar någon dag eller så nu när det är helg.

Jag har vunnit ca 4000 kr på betting denna månaden som jag ska försöka leva på vilket inte borde bli några problem alls. Men som sagt, jag är ny med denna levnadsstilen så jag vet inte hur det slutar.
Jag har ätit matlådor hela veckan och det har dragit ner kostnaderna rejält på maten. Vi hade till och med 1350 kr över på matkontot denna månad vilket betyder att vi bara spenderat 2650/2 = 1325 kr var på mat. Och billigare ska det bli nu när det kommer att bli fler matlådor. Jag har märkt att det är kul att laga mat, att breda sig lite inom köket. Här är en blogg om mat jag vill tipsa om: http://matsmartare.se/blogg/

Det har verkligen varit många besökare till bloggen. Enbart idag har det varit nästan 800. Detta har inbringat ca 100 kr i Adsensepengar som ska placeras i diverse fonder. Jag kommer att ta ut pengar 1 gång i månaden för att sätta in i fonder. De kommer förhoppningsvis växa till sig och ska sedan skänkas till välgörenhet. Så om du känner till någon organisation som behöver hjälpen tycker jag att du ska skriva det i bloggen.

I morgon är jag ledig och kommer då att återkomma med inlägg om hur jag beslutat mig för att göra mina fasta månadsplaceringar/spar.

Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar