måndag 19 september 2011

Katastrofala nedgångar på världens börser

Idag var det inte roligt att logga in i aktiedepån.

Stockholmsbörsen stängde på -3.42%
Kina och Ryssland ca - 3.00%
Och Indien - 1.33 %

Oroligheterna för att Grekland kommer att ställa in sina betalningar och att statskassan snart är slut var huvudingredienserna till dagens börsras.

I USA har presidenten nyss presenterat ett nytt krispaket vilket bl.a innebär att man vill beskatta höginkomsttagare och företag mer. Han hävdar att hans plan kommer att minska underskottet med över 3000 miljarder dollar.

Det återstår att se vad som kommer att beslutas i kongressen kommande tid.

Det enda jag kan glädjas åt i dessa dystra stunder är att jag ännu inte hunnit investera så mycket i aktier och påverkas därför inte lika hårt av den nedåtgående trenden. Värre hade det varit om jag haft 100 000 kr eller mer i aktier.

Jag har ännu inte kommit på hur jag vill placera mina kommande sparpengar som jag ska lägga undan varje månad från lönen. Och inte heller hur mycket jag kommer att undvara. Jag har som sagt precis börjat med att bokföra alla mina utgifter i appen "Moneybook" för att se hur mycket jag spenderar varje månad och hur mycket jag kan spara. Idag har jag inte haft en enda utgift , tack vare matlada från helgens bjudning som också kommer att räcka för mat i morgon.

Jag läste precis en intressant artikel om cirkusdirektören Jim Rogers. Han talar nästan uteslutande om att placera i råvaror istället för aktier och valutor.

Han påtalar också att oljan ska upp ännu mer.

Man kanske skulle titta lite grann på råvarufonder som alternativ till aktier i nuläget.

Vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar