söndag 18 september 2011

Preliminär skatteåterbäring

Jag har precis suttit och roat mig någon timme med att räkna på min förvärvsinkomst och skatt hittills, samt kommande löneutbetalningar och skatteinbetalningar under resten av 2011.

Differensen mellan preliminär och slutlig skatt är just nu + 14 695 kr.

Detta kan komma att behövas eftersom att vi i morgon påbörjar renovering av vårt badrum hemma.
Dessvärre får man ju vänta tills midsommar 2012 tidigast innan man får känna på de slantarna.

I morgon när jag vaknar blir det till att följa Asienbörsernas öppning. Har haft en härlig helg men det ska bli skönt att komma tillbaka till jobbet i morgon.

Jag har precis laddat ner appen "värdeguiden" från SBAB, och enligt den har vår lägenhet ökat i värde med 220 000 kr. Tillförlitligheten kan man ifrågasätta, men det är alltid roligt med lite glädjesiffror.

"Moneybook" är också en gratisapp jag hämtat hem precis. I den ska jag bokföra alla mina kommande transaktioner för att få en bra koll på min ekonomi. Vad, när och hur ofta jag lägger ut pengar på olika saker. Förhoppningsvis kan jag få en bra överblick snabbt där jag kan se vad jag eventuellt kan skära ner på. Försöker att sluta snusa och där lägger jag uppskattningsvis 500 kr i månaden. Det var billigare när jag var "storsnusare" jämfört med nu då jag bara snusar emellanåt. Tidigare köpte jag hela stockar med snus till ett bra pris men nu köper jag lösa dosor istället till ett högre styckpris.

Snuset måste bort! Mest med tanke på hälsan men också för att det är en onödig utgift.

God natt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar